Hele fire VFK-spillere ble tatt ut på kretsens elitetiltak på Hamar helga 12.-14. april. Tiltaket var et samarbeid mellom Agder Fotballkrets og IK Start, så kampene ble spilt i gult og svart. VFK var den klubben i Agder som var representert med flest spillere på dette tiltaket, noe som vi kan være svært stolte av.

Skrevet av Håvard Karlsen

Lørdag

Helgen startet utmerket for de fire VFK-gutta. Alle fire fikk var i startelleveren i første kamp mot Ull Kisa, og etter forholdsvis ujevn batalje, der IK Start var klart bedre enn laget fra Ullensaker, så endte kampen med 5-1 seier til våre gutter. Etter spill og sjanser så kunne seieren vært atskillig større.

Kamp nummer to på lørdag var mot hjemmelaget HamKam. Dette startet som en mye jevnere match enn den første, men IK Start var effektive og ledet 4-1 til pause. I pausen kom alle tre utespillerne fra VFK på banen, og omgangen ble dominert totalt av de gule og svarte. Når dommeren blåste av kampen sto det hele 11-1 til våre gutter. En imponerende første dag i Hamar for IK Start/Agder, med to suverene seire, godt spill, og hele 16-2 i målforskjell.

Søndag

Søndagen startet med tidlig kamp mot Odd BK. Dette ble helgens tøffeste og jevneste kamp. Odd var et fysisk bra lag, og hadde mange spillere med godt tempo. I perioder ble IK Start presset bakover, men en forsvarsfirer bestående av to VFK-gutter spilte meget solid og sto av stormen. Til slutt sto IK Start igjen som seierherrer i en meget god G13-kamp. Resultatet ble 5-2.

Den siste kampen på søndag var et lite antiklimaks. IK Start møtte et omstendelig og ganske tannløst Skeid-lag, og vant komfortabelt 4-0, uten å imponere.

20190413_173145

Oppsummering av helga

IK Start vs. Ull Kisa 5-1

IK Start vs. HamKam 11-1

IK Start vs. Odd BK 5-2

IK Start vs. Skeid 4-0

Dette ble en veldig lærerik og fin helg for fire unge og talentfulle VFK-gutter. Den aller viktigste læringen på en slik tur, er at gutta virkelig får kjenne på kroppen hvordan det er å være fotballspiller. De reiser langt med buss, og overnatter borte en helg, i et litt utrygt konkurransemiljø (uten mamma og pappa).

Kanskje melder hjemlengselen seg? Hva tenker de andre om meg? Hva synes trenerne om meg? Alt dette og mere til må gutta jobbe med å takle mentalt, for å være selvsikre og trygge nok til å konkurrere på det nivået som kreves når dommeren blåser i gang kampen. Det kan være en ganske tøff erfaring for en 12-13 år gammel gutt.

Heldigvis var det fire gode kamerater fra VFK som reiste sammen, som hadde god støtte i hverandre, noe som gjorde turen til en nesten utelukkende god opplevelse for gutta. Trenerne, Joachim Eriksen og Olafur Ørn Bjarnason, gjorde oss en flott jobb med å gi spillerne trygghet.

Noen tanker til slutt

De fire gutta som ble tatt ut på dette elitetiltaket, er en del av en stor kameratgjeng som legger ned mange(!) treningstimer i uka for å nå sine mål på fotballbanen. I snitt trener mange i denne gjengen ca 15-16 timer fotball i uka. På det meste har noen av dem vært oppe i 21 timer trening i løpet av èn uke. Grunnen til at vi trenere vet hvor mye disse gutta trener, er fordi mange av dem fører treningsdagbok. På den måten har trenerne en fin oversikt over hvor mye og hvor hardt de trener, og kan lettere veilede spillerne etter behov.

Denne gangen var det Sebastian K. Andersen, Jonathan K. Karlsen, Leo Askedal og Jens Ruenes som fikk representere VFK. Om 2-3 år kan det være andre spillere fra dette kullet som har klatret forbi, så jevnt er nivået. Det som vil avgjøre fotballutviklingen til disse gutta fremover er f.o.f. fire ting:

  1. Treningsmengde – Indre motivasjon, treningsiver, vilje til å legge ned det antall timer som skal til.
  2. Treningskvalitet – Fokus og konsentrasjon. Hele tiden jobbe med å bedre kvaliteten, med et mål om å få mest mulig ut av hver eneste trening.
  3. Treningsinnhold – Trene de på de riktige tingene. Gjøre bevisste valg, og bruke mest tid på de tingene som er viktigst for deg som spiller i den posisjonen du vil bli god.
  4. Skadeforebygging og behandling – Evnen til å holde seg skadefri, og kunnskap om hvordan man skal komme seg fortest mulig tilbake etter en skade. (iintensitetsstyring, basistrening, totalbelastning, skadebehandling, skadetrening etc.).

Utgangspunktet for mange er veldig bra, så det blir interessant å følge dem i årene fremover. Om 6-7 år sitter vi sannsynligvis med fasiten…