Tirsdag 22. november møttes vi til temakveld på idrettshuset i Vennesla.

Som en del av Toppspillerutviklings-prosjektet i VFK, og i samarbeid med Kompetansesenteret for Idrett i Agder (KIA) v/ Solveig Pedersen, så hadde vi en forelesning om RESTITUSJON (kosthold, søvn og hvile). KIA hadde i anledningen hyret inn  trenings- og ernæringsfysiolog Monica Klungland Thorstvedt. Monica er en kunnskapsrik og frisk dame som i det daglige abrbeider på UIA. Hun samarbeider også med ernæringsavdelingen i Olympiatoppen.  Hun kan vel regnes som spesialist, ettersom hun har doktorgrad på feltet. Og formidlingsevnen var selvsagt av beste slag.

Etter å ha hørt på foredraget, så er jeg helt sikker på at vi kan spise oss til topps, til god helse og til fysisk og psykisk overskudd. Dette er selvsagt en sannhet med noen modifikasjoner. Men at kostholdet påvirker enormt mye på prestasjonene i hodet, kropp og sjel, det fikk vi i alle fall bekreftet, … nok en gang. Og kunne alle bare forbedre seg 10 % på kostholdet, så har vi kommet langt. Og når det er sagt, så tror jeg faktisk mange har mye mer enn 10 % forbedring å gå på. En kan også fastslå (100 %) at en tåler mer trening og får større fremgang ved riktig kosthold.

Noe av det viktigste som kom frem i det to timer lange foredraget, er at du skal spise allsidig og normal god norsk kost som inneholder langsomme karbohydrater, proteiner, fett (umettet), fiber, vitaminer og mineraler. Gjør du det, kan du glemme kostbare kosttilskudd,  sports- og styrkedrikker. Det handler om å  få i seg nok næringsstoffer, samt å innta mat- og væske  produkter som gir et stabilt og riktig  nivå på blodsukkeret.